hastalskarelisa

En blogg om min vardag med mina hundar, hästar, många bilder och många inlägg! Hoppas du gillar min blogg och stannar kvar att läsa den ;)

Recept som jag hittat som låter gott! Älskar citronglass!

Italiensk citronglass i skal

RECEPTMAKARE: ANNA BILLING (MED LÅN AV JAN HEDH)

Portioner: 7-8 fyllda citroner

Tid: 90 minuter

Den här italienska citronglassen är lätt och frisk och perfekt att fylla urholkade citroner med. Gör många på en gång och ha i frysen. Nästa gång testar jag med blodapelsiner!

  • 8 citroner
  • 2,5 dl vatten
  • 2,5 dl socker
  • 2,5 dl pressad citronsaft
  • 2,5 mjölk
  • 2 gelatinblad
  1. Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
  2. Koka upp vatten och socker så att det löser sig.
  3. Krama ur och tillsätt gelatinbladen. Rör tills gelatinet lösts upp. Låt lösningen svalna helt.
  4. Skölj citronerna noga och torka dem. Skär av ett lock och pressa ur saften med en sked eller press så att de urholkas fast skalen fortfarande är hela. Placera rätt lock vid rätt citron.
  5. Sila bort fruktkött och kärnor och blanda en del av citronsaften i den avsvalnade sockerlagen. Resten kan du använda i dressingar eller frysa in till nästa glassomgång, den här lär du göra om.
  6. Kör blandningen i en glassmaskin i några minuter. Tillsätt sedan mjölken och fortsätt i glassmaskinen i ca 40 minuter tills massan får en fast konsistens. Du kan även blanda allt i en skål, ställa in i frysen och röra runt med jäman mellanrum. Det blir inte lika bra, men ok.
  7. Fyll citronerna med glassen, klicka på lite extra och tryck dit locket, nästan som på en semla. Servera med en liten sked i glasskålar eller glas så att de kan stå upprätta. Du kan också förbereda hela rasket och förvara de färdigfyllda citronerna i  frysen. 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: